Országos pánik van, mert a kormány bevezeti a kötelező szűréseket és aki nem engedelmeskedik, abba chipet ültetnek, megbüntetik és a háttérhatalom rabszolgájává teszik. Ja, nem…
Nézzük a jogszabályt
Történt vala, hogy a Magyar Közlöny 66. számában (2024. június 18.) megjelent egy salátatörvény (2024. évi XXIX. tv.), ami módosítja az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (Eütv.) 81. § (3) bekezdését.
2025. január 1-től imígyen szól Zarathusztra az ominózus rész:
„(3) A kötelező egészségbiztosítás keretében igénybe vehető betegségek megelőzését és korai felismerését szolgáló egészségügyi szolgáltatásokról és a szűrővizsgálatok igazolásáról szóló miniszteri rendeletben ekként meghatározott szűrővizsgálatok kötelezőek. A szűrővizsgálatra kötelezett, cselekvőképességet érintő gondokság alatt álló vagy kiskorú személy szűrővizsgálaton történő részvételéről a törvényes képviselő köteles gondoskodni. Ha e kötelezettségének a kötelezett vagy a törvényes képviselő nem tesz eleget, az egészségügyi államigazgatási szerv a szűrővizsgálatot határozattal elrendeli. A szűrővizsgálatot elrendelő határozat – közegészségügyi vagy járványügyi okból – azonnal végrehajthatóvá nyilvánítható. Kiskorú esetében az egészségügyi államigazgatási szerv a határozatot megküldi a család- és gyermekjóléti központnak, valamint a gyámhatóságnak.”
1997. évi CLIV. tv 81. § (3)
A félelmetesen hangzó bekezdés gyakorlatilag alig néhány szóban módosult, az eddig is létező szabályozásban 2025. január 1-től csak annyi változik, hogy korábban a kötelezőség a 0-18 év közötti korosztályra vonatkozott, a módosítás után a szűrővizsgálatok igazolásáról szóló miniszteri rendeletben felsorolt szűrővizsgálatokra vonatkozik. Gyakorlatilag egy eddigi, korosztályos definícióról átállnak egy tételes felsorolást tartalmazó meghatározásra.
Igen, ebben benne van, hogy „a kormány arra tett célzást, hogy bizonyos szűrővizsgálatokat korhatár nélkül tehetne kötelezővé” – meg az is, hogy a gyerekeknek törölnek kötelező szűrővizsgálatokat. Jogi értelemben ez a módosítás nem igazán jelent semmit, ehhez egy jól megfogalmazott végrehajtási rendelet kell. Ahogy az NNGYK oldalán is olvasható: “a szabályozás nem hozott változást az életkorhoz kötött kötelező szűrővizsgálatok tekintetében, az csupán elvi felhatalmazó rendelkezést tartalmaz, amelyről jelenleg is társadalmi egyeztetés zajlik”. Sikerült a nagy büdös semmit felfújni.
Ahol van jelentősége a dolognak (eddig is volt), az a gyerekek köre, az egészségügyi szűrések és beavatkozások mellőzése súlyos veszélyeztetés. Mai napig halna ebbe bele gyerekek és rengeteg gyermekvédelmi eset generálódik ezen a területen – idéntől itt még szigorít is a jogszabály ezek esetek jelzését illetően.
Mi van rendeletben?
Közben volt egy 25/2024. (VI. 10.) BM számú rendelet a kötelező egészségbiztosítás keretében igénybe vehető betegségek megelőzését és korai felismerését szolgáló egészségügyi szolgáltatásokról és a szűrővizsgálatok igazolásáról szóló 51/1997. (XII. 18.) NM rendelet módosításáról is – de ebben sem történt semmi különleges. Ebben a rendeletben egyébként benne vannak a felnőttkori szűrővizsgálatok (2. sz. melléklet) és a rendelet tartalmazza, hogy ezek ÖNKÉNTESEN vehetők igénybe. Van ebben olyan, ami általánosan, mások viszont csak kockázati becslés alapján vehetők igénybe, szóval ha szeretnék egy Doppler-szívultrahang vizsgálatot, akkor elhajtanak a sunyiba, hogy nem vagyok magas kockázati besorolású. Sima EKG esetleg összejöhet.
A 3. számú mellékletbe kerültek a népegészségügyi célú, célzott szűrővizsgálatok, nevezetesen:
- 25 és 65 év között népegészségügyi céllal egyszeri negatív eredményű szűrővizsgálatot követően háromévenként méhnyakszűrés, különös figyelemmel a méhnyakelváltozások sejtvizsgálatára (citológia) – ez eddig is benne volt a rendeletben.
- 45 és 65 év között népegészségügyi céllal kétévenként az emlő lágyrész röntgenvizsgálatán alapuló emlőszűrés (mammográfia) – ez is benne volt eddig a rendeletben.
- 50 és 70 év közötti életkorban népegészségügyi céllal kétévenként vastag- és végbélszűrés (vastagbélszűrés) – ez most került bele.
A népegészségügyi célú, célzott szűrővizsgálat az a népegészségügyi tevékenység, amely a lakosság meghatározott korcsoportjaira terjed ki és a személyes meghívás gyakorlatát alkalmazva szakmailag indokolt gyakorisággal történik. Esze ágában sincs – és a szükséges kapacitások sem állnak rendelkezésre – az államnak több millió embert berántani kötelező szűrővizsgálatokra.
A szűrővizsgálatokra vonatkozó rendeletnek jelenleg nincs tervezett módosítása, az utolsó változásban az eddigi listához csapták a vastagbélrákszűrést.
Még valami?
A BM oldalán elérhető egy társadalmi egyeztetésre bocsájtott dokumentum, a betegségek megelőzéséről, a korai stádiumú felismerést szolgáló új egészségügyi szűrővizsgálati rendszer elveiről. Ez nem jogszabály-tervezet, hanem egy szakmai koncepció. Külön is leírják, hogy a koncepciónak ugyanakkor nem célja az új kötelező szűrések meghatározása, ez egy külön egyeztetési kör lehet. Maga a koncepció csak egy áttekintést ad arról, hogy milyen szabályozás van érvényben, milyen programokat terveznek uniós és hazai forrással, milyen fejlesztések vannak folyamatban illetve melyek szükséges és hogy miként hullik a nép a megfelelő korai felismerést biztosító rendszer hiányában.
Még valami: a kormány annyira szeretné a kötelező szűréseket erőltetni, hogy – nem tudom, feltűnt-e – a munkaegészségügyi vizsgálatok kötelezőségét is eltörölte, márpedig a lakosság nagy része csak akkor ment el vizsgálatokra, ha fennakadt a munkaegészségügyi vizsgálatokon.
De miért lenne ez fontos?
Sokszor és sokan megénekelték – én magam is – hogy a magyar lakosság európai mezőnyben igen gyatra egészségügyi állapotáért és magas halálozásáért részben az a felelős, hogy a szűrővizsgálatokat meglehetősen hanyagolják az emberek. Illetve a hanyagolás egy dolog, a másik fel a lakosságnak menne, de nem igazán tud. Én magam vettem részt települési szűrőnapok szervezésében, bizonyos vizsgálatoknál azért ment a tolakodás a helyekért – mert végre volt. Szóval önmagában a logisztika – megfelelő tájékoztatás, ütemezés, lakossághoz közel vitt szűrések – sokat javíthatna a helyzeten.
A halálozások jelentős része elkerülhető vagy késleltethető lenne, ha a működne az ellátórendszernek ez a része, azért nagyjából 30 ezer daganatos halálozásból ha csak egy kicsit sikerülne faragni (egyes országokban kb. negyedével sikerült), már az is nagy eredmény lenne – legalább közelednénk az európai átlaghoz.
És akkor nézzük az őrület részét
Miután néhány sajtótermék meglehetősen szerencsétlenül fogalmazta mega szalagcímet, elindult a burjánzás. Erre a témára a random konteósokon túl ismét nagy lendülettel vetődött a MiHazánk, aminek láthatóan a politikai ars poeticájába beépült az összeesküvés-elméletek szavazatra fordítása. Petíciót írtak a szűrővizsgálatok kötelezővé tétele ellen és mi sem természetesebb módon sikerült a témát összemosni a Covid-oltásokkal és a WHO elleni hisztériával. A petíción egyből fel is lehet a hírlevélre iratkozni, hogy összekössék a kellemeset a hasznossal…
Összegezzünk
Amikor én olvastam a közlönyt még júniusban, el nem tudtam képzelni, hogy ennyire rosszul áll össze egyes fejekben a világ, de hát még mindig tudnak érni meglepetése. Személy szerint én még kicsit örültem is, hogy lám, tököt növesztett a kormányzat és ha az emberek maguktól nem érik fel ésszel, hogy tegyenek magukért, akkor hát kapnak egy kis motivációt. De nem ez van.
A helyzet az, hogy a törvény egy szabályozási alternatívát hozott be, amiből bármi lehet meg az ellenkezője is.
Az embereket nem hajtják kötelezően szűrésekre, nem büntetik őket és nyugodtan dédelgethetik személyes szabadságuk illúzióját egészen addig, amíg operálhatatlan daganatos betegek lesznek. De legalább a háttérhatalom nem szerzi meg a lelküket.
Ami egy kicsit bosszantó, hogy egyébként a kormány csinál nagy svindliket, amikről többek között azért nem sikerül beszélni társadalmi szinten, mert az ilyen félreértett hülyeségeket fújják fel. De ez már nem újdonság.
Ha tetszett az írás oszd meg másokkal is. Véleményedet, hozzászólásodat a Facebook oldalunkon várjuk! A honlapon található anyagok, információk egyike sem irányul betegség vagy betegségek diagnosztizálására, és nem helyettesítik az egészségügyi szakemberrel történő konzultációt.
Források
- A betegségek megelőzéséről, a korai stádiumú felismerést szolgáló új egészségügyi szűrővizsgálati rendszer elveiről. BM. Szakmai koncepció. LINK
- 51/1997. (XII. 18.) NM rendelet (hatályos szöveg). Nemzeti Jogszabálytár. LINK
- 2024. évi XXIX. törvény. Magyar Közlöny, 2024. évi 66. szám. 2024. június 18. LINK
- Sok magyar hal meg idő előtt rákban, most megnyílt az út a kötelező szűrővizsgálatok előtt. Halász Nikolett. Telex. 2024. június 30. LINK