Időnként érdemes visszatérni arra, hogy miről is ismerhetjük fel a teljesen kamu termékeket és azok hirdetéseit. Most kaptam egy gyönyörű állatorvosi lovat, ami épp a cukorbetegséget gyógyítja meg, de irdatlan módon. Nos, lássunk néhány olyan apróságot, ami gyanúra adhat okot, ha épp a neten szeretnénk meggyógyulni.

DOMAIN

A honlapok URL címe általában nagyon árulkodó. A kamu oldalak szeretik azokat a tartományneveket, amelyek valami ellenőrizetlen kis országra mutatnak vagy országhoz nem köthetőek. Itt pl. a „.store” elég árulkodó – ez egy 2016-tól elérhető tartománynév, kifejezetten kereskedelmi honlapokra. Én személy szerint elég bizalmatlan vagyok az ilyen beazonosíthatatlan tartománynevekkel szemben. Létezik egy Who Is nevű oldal, ahol megnézhető, kié is az adott domain – érdemes időnként nyomozni itt egy kicsit. A kamu oldalaknál elég sokszor elég zavaros adatokat fogunk találni, vagy olyan infókat, amik azért erős gyanakvást kelthetnek.

Történetünk főhősét egy Beget nevű cég jegyezte be 2021 októberében 1 évre, ennek a cégnek a főhadiszállása pedig Szentpéterváron, Oroszországban található. Ami egy magyar nyelvű honlapnál azért érdekes. A regisztráció mögött álló szervezet adatai nem elérhetők, annyi viszont kiderül, hogy Ukrajnából regisztrálták a domaint. Bizalomgerjesztő…

A honlapok hitelességének ellenőrzésére van még egy trükk: érdemes az ilyen honlapokon random bekattintani egyes linkeket, megnézni, hogy hova visznek (természetesen erősen javasolt, hogy rendelkezünk működő vírusvédelmi szoftverrel…). Ennél az oldalnál az összes link egy helyre vitt: a megrendelést tartalmazó oldalrészhez. Más honlapokon néha erőlködnek, tehát csinálnak olyan aloldalakat, amik mintha látszólag más szervezetek, hivatalok vagy szerzők oldalai lennének – pont véletlenül olyan tartalommal, amik adott termék vásárlására ösztönöznének.

További fontos figyelmeztető jel a honlapon, hogy egyszerűen nem lelhetők fel a honlap mögött álló szervezet adatai. Ez a modern világban önmagában komoly fogyasztóvédelmi jogsértés, de nyilván ezt egy orosz-ukrán területről működő honlap esetén nem fogja senki hatóságilag számonkérni. De az biztos, hogy ha nem látjuk a háttérben álló céget és nem tudjuk (vagy csak nagyon nehezen) az adatait kideríteni, akkor inkább ne rendeljünk semmit.

SZENZÁCIÓ FAKTOR

Gyanúra ad okot termék vagy módszer leírása hemzseg a fantasztikusságot, különlegességet hangsúlyozó elemektől, jelzőktől. Beismerem, ez némileg szubjektív kategória: látva a “10 orvosból 9 ezt ajánlja” és ehhez hasonló gyógyszer-marketing fogásokat a reklámokban, ezek a kamu honlapok ma már nem is lógnak ki annyira mezőnyből. Ez az a terület, ahol a fokozódó verseny olyan reklám-stratégiákat eredményezett, amik már nem csak önmagukban megkérdőjelezhetők, hanem egyenesen segítik a kamu termékek forgalmazóit. Két ordas túlzás után a harmadik már nem fogja az ember fejében megszólaltatni a vészcsengőt. És ezért személy szerint rendkívül haragszom a gyógyszer-reklámokra

Minden esetre érdeme megjegyezni: ha valami olyan dologgal találkozunk, ami azonnal hat, sok mindent meggyógyít vagy éppen erre sose senki nem gondolt még pedig pofon egyszerű – nos, akkor lehet kezdeni gyanakodni. A fenti kis szövegben látható, hogy egy minden konkrétumtól mentes rizsa az egész, nem tudjuk meg a diák nevét, hogy milyen kitüntetést nyert el és mikor? Ha pedig egy készítmény azonnal hat, bármilyen stádiumban végleges és gyors gyógyulást ígér, akkor javasolt a böngésző jobb felső sarkában az X-re kattintani. Kiváló technikai megoldás, rengeteg pénzt kímél meg az embernek.

LOPOTT KÉPEK

Kedvencem ez a kategória, mert mindig nagy érdeklődéssel kutatom, honnan sikerült lenyúlni a fotókat. A legtöbb ilyen cikkhez szeretnek a szerzők valamilyen szakértői vagy tapasztalati vonalon arcokat kapcsolni, de mivel ilyenekkel nyilván nem rendelkeznek, kreálnak valamit és ehhez lopkodnak a netről némi képanyagot. A Google-nek remek képkeresője van, érdemes kipróbálni:

Soós Gusztáv zseniális magyar diák, alias Alex Morar. Ő egy román pénzügyi cég vezetője. A képet a Forbes román honlapjáról lopták.

FIKTÍV TUDOMÁNYOS SZERVEZETEK

A fiktív emberek mellé fiktív szakmai szervezetek és tudományos folyóiratok is járnak. Pl az alább hivatkozott „Magyar Szakértői Kamara” nem létezik (vannak szakértői kamarák, pl. az igazságügyi szakértőknél, de azok nem foglalkoznak cukorbetegség ellen készített termékek minősítésével). Ebből azért látszik, hogy a legtöbb ilyen oldalon minimálisan sem törekednek bármilyen tényszerűségre, egyszerűen a bepalizható vásárlók átvágása a cél. Mivel a legtöbb vásárló a döntését pillanatok alatt meghozza és nem informálódik a termék vagy a cég valós kiléte felől, nincs igazán nehéz dolguk.

Korunk hőse, Balog Ottó szakértő, aki eredetiben szintén román úriember és természetesen semmi köze nincs a témához.

HIHETETLEN KEDVEZMÉNYEK

A kamutermékek eladásának kulcstényezője, hogy igyekeznek meggyőzni a vásárlót arról, hogy ha most rögtön rendel, akkor milyen nagy megtakarításra tesz szert. Ebben a cikkben is benne van, hogy a 35 ezer forintos gyártási költséget a vásárlók jólétének érdekében milyen erőfeszítésekkel nyomták le 9 900 forintra és ha az ember kis szerencsével bír, még ennél is olcsóbb lehet. nyilván a modern kereskedelemnek fontos része a kedvezmények és akciók rendszere, de ez nagyon sok fogyasztóvédelmi visszaélésre ad módot – az ilyen pofátlan hazudozásokról ne is beszéljünk.

Fontos tényező még a “last minute” faktor, hogy az olvasó úgy érezze, most kell döntenie, mert lejár az akció – ezen az oldalon is vannak ilyen elemek, de ezek kifejezetten finoman sugallnak azokhoz képest, amiket eddig láttam (óriási, 15 percről visszaszámoló óra…). Ez egyébként a fogyasztóvédelmi szabályok szerint tiltott eszközök a vásárlás ösztönzésére.

És még van egy kis Szerencsekerék is…

ELSÖPRŐ POZITÍV HOZZÁSZÓLÁSOK

Természetesen MINDENKI, aki alkalmazta a terméket, csak szép és jót tud elmondani erről. Mi sem “természetesebb”, ezek teljesen fiktív vélemények, nevek, innen-onnan összeszedett képekkel. Még arra sem vették a fáradtságot, hogy kamu Facebook profilokkal összekössék a komment-szekciót.

GYÓCCERLOBBI

Nyomokban fellelhetők azok a konteós elemek, amik szinte kötelező elemei az ilyen termékek forgalmazásának. nyilván felmerül az olvasóban, hogy ha ez egy annyira szenzációs termék és ilyen nagyszerű emberek alkották meg, akkor hogy is nem hallott róla az Internet Szent Népe. A válasz: elhallgatta a gyógyszerlobbi. Miért is ne tennék, amikor milliárdokat szakítanak a gyógyszereken, miközben itt van a zseniális termék, amivel 10 perc alatt minden erőfeszítés nélkül mindenki meggyógyulhat?

A realitásérzék meg elbújt egy sötét dobozban a szoba sarkában és csendben öngyilkos lett…

TANULSÁG?

A fenti oldal a maga nemében a futottak még kategóriába sorolható csak, igazából ennél jóval rafináltabb és “igényesebb” oldalak is vannak a világhálón. Ez az oldal tényleg csak a fapadosan becsapható célközönséget célozza meg, de egy percig sem kétlem, hogy megérte a befektetést.

Arra azért jó, hogy megmutassa: kis figyelemmel és minimális netes kutakodással ezen oldalak jelentős része simán lebuktatható és elkerülhetjük a komoly pénzügyi lehúzásokat.

Ha tetszett az írás oszd meg másokkal is. Véleményedet, hozzászólásodat a Facebook oldalunkon várjuk! A honlapon található anyagok, információk egyike sem irányul betegség vagy betegségek diagnosztizálására, és nem helyettesítik az egészségügyi szakemberrel történő konzultációt.

Forrás:

  • Domain.com. LINK
  • Fondul de investiții NEPI are un nou CEO. Forbes.ro LINK
  • Beget LLC. LINK