Tisztában vagyok vele, hogy 4. osztályos gyerekeknek nem kell egyetemi szintű biokémia és élettani ismereteket a fejébe tömködni, de azért mégiscsak jó lenne, ha a tankönyvekbe nem kerülnének ordító butaságok. Vagy kerülnének bele hasznos ismeretek.

A 3. osztályos könyvekkel egyszer már összetűzésbe kerültem, mert a nyírfáról sikerült néhány furcsa állítást megfogalmazniuk, pl. hogy a nyírfa nedve gyógyító hatású vagy a nyírfacukorról is itt gondoltak megemlékezni, holott nem sok köze van a nyírfához. Újabban, drága gyermekem 4. osztályos környezetismereti tankönyve került a kezembe, amiből épp a vitaminokról és az ásványi anyagokról van szó. Meg is örültem, hogy végre tanulnak a témáról – de aztán beleolvastam és nem kicsit akadtam ki. Általános iskolás szinten tényleg megengedhető, ha a vitaminok esetében egy-egy fő hatást emelnek ki, ahhoz sem ragaszkodom, hogy időnként ne egyszerűsítsenek le állításokat, de a süketelést nagyon nehéz elfogadni.

ALAPOK

A vitaminok meghatározása nem rossz. Azt viszont egyáltalán nem tudom, mire alapozza a könyv, hogy a vitaminok sokkal hamarabb eljutnak a testünk minden zegzugába, mint a többi tápanyag. Alapvetően minden tápanyag a vér segítségével közlekedik (bizonyos szakaszokon a nyirokkeringésnek van szerepe), nincs párhuzamos gyorsposta vagy extra teleport-szolgálat., ami szétválogatná a sima és elsőbbségi tápanyag-küldeményeket. Szóval itt rögtön megjelenik egy megalapozatlan állítás. De nézzük a többit:

A-vitamin

Az A-vitamin testünk védekezőrendszerében harcol a betegségek és a kórokozók ellen

Nem, az A-vitamin egyáltalán nem harcol semmi ellen – ha még a D-vitaminnál írta volna, akkor elfogadom, de az sem közvetlenül “harcol”, hanem az immunműködés támogatásában vesz részt. Ez megfogalmazható lett volna másként.

Élesíti a látást

Nem, nem élesíti a látást. A retinol a fényérzékenységet biztosító rodopszinhoz kell, az A-vitamin hiánya nem a látásélesség csökkenéséhez, hanem a szürkületi látásminőség romlásához („farkasvakság”) vezet. A vitaminnak egyébként van szerepe még a csontnövekedésben, a reprodukcióban, az embrionális fejlődésben, a hámszövet és az egyéb szövetek épségének a fenntartásában – gondolom erre akartak utalni a “sima és rugalmas lesz a bőrünk” résszel.

B-vitaminok

A B-vitaminok idegrendszerünk táplálói

Kezdeném azzal, hogy a B-vitamincsoportot aki ilyen módon egybe összevonva tárgyalja, az méltó a gyehenna tüzére. Itt egy jó tucatnyi, kémiai szerkezetét és biológiai funkcióját tekintve jelentősen eltérő anyagról van szó. Igen, van köztük olyan is, ami az idegi működésben játszik szerepet – meg van olyan, ami nem.

A különböző B-vitaminok úgy működnek együtt, mint egy nagy család tagjai

Persze, együtt sütiznek minden vasárnap délután… francokat. A különböző B-vitaminok az anyagcsere teljesen eltérő pontjain hatnak. Én értem, hogy két oldalra kellett besűríteni minden infót és kell a hely a képeknek is, de ez a fajta egyszerűsítés azért túlzás.

C-vitamin

…a természet kertjének legdrágább kincse.

A C-vitaminnak világszerte kultusza van, nálunk Szent-Györgyi Albert okán meg különösen, de egy tankönyvben lehetne írni a valóságról is. Ebből a karakterszámból egy értelmes üzenettel bíró mondatot is ki lehetett volna hozni.

…hatásal van a fogíny egészségére…

Ha a szerző a skorbut egyik jellegzetes tünetére, a fogíny-sorvadásra és vérzésre gondolt (ami a c-vitamin kollagén-szintézisben játszott szerepére épül), akkor igen. De amúgy nem, mert a fogíny egészsége egy kicsit bonyolultabb történet, a legtöbb ilyen problémáért nem a C-vitamin hiánya a felelős.

…erősíti az életműködésünket

Ezt a mondatot, egyszerűen nem tudom értelmezni. A lelki élethez maximum annyi köze van, hogy a C-vitamin hiánynak tünete a levertség, fáradékonyság, enerváltság. Ennek ellenére a C-vitamin nem hangulatjavító antidepresszáns.

…fontos szerepe van lelki életünk alakulásában

A skorbut egyik tünete lehet a lehangoltság, az apátia és a fáradékonyság, valószínűleg erre gondolhatott a szerző, de erős költői túlzásnak tartom, hogy a lelki életünk alakulását érdemben befolyásolná.

…szervezetünk nem tudja tárolni…

De tudja, csak a készletek rövid időre (néhány hét) elegendőek a felhasználás ütemétől függően.

E-vitamin

„Az E-vitamin testünk rendőre”

Ezzel a rendőrös mondattal nem tudok mit kezdeni, mert fogalmam sincs, hogy melyik hatására akar utalni a szerző a maga költői képével.

A vérkeringéssel minden szervhez eljut.

Miért, a többi nem? Vagy azok teleportálnak? De nem az első blokkban közölte, hogy a vitaminok úgy általában gepárd sebességgel, minden más tápanyagot lekörözve közlekednek a testben?

Segít a gyulladások megelőzésében, legyőzésében

Az E-vitamin antioxidáns hatásának szegről-végről van köze a gyulladásos folyamatok hatásainak csökkentéséhez, de az E-vitamin közvetve nem gyulladáscsökkentő.

K-vitamin

…a hosszú élet megőrzésének vitaminja.

Ennek még nyelvtanilag sincs értelme – mi az, hogy megőrizzük a hosszú életet? Ráadásul megint csak tisztázatlan, hogy milyen hatásra is gondolnak itt. A funkciónál felsorolnak egy csomó mindent, kivéve a véralvadást, nem zavar senkit, hogy maga a vitamin is erről kapta a nevét és ez a legfontosabb, legismertebb hatása?

Ásványi anyagok

…ha érdekel, hogy melyik miért nélkülözhetetlen, nézz utána.

Igen, ezt a “néz utána, ha érdekel” mondatot voltak képesek kierőltetni magukból a hazai tankönyvgyártók. Ennyi hely volt, ez fért bele – a pedagógus találjon ki valamit vagy a gyerek menjen utána maga a témának.

EGYEBEK

Ajánlott olvasmányként a tankönyv Klaus Oberbeil: Vitaminnal frissen, fürgén, egészségesen – Az új csodafegyverek című könyve. Erről az úriemberről sokat nem sikerült megtudnom, egy csomó bio – életmód – vitamin témájú könyvnek a szerzője. Személy szerint kicsit riaszt, hogy ha a vitaminokról, mint „csodafegyverekről” hallok. Szerintem azért akadt volna jobb szakirodalom is, a témában. Inkább leülök és felolvasom a gyereknek a Wikipédia vitaminos szócikkeit és elmagyarázom.

És akkor az önálló kutatás témában ott van még Béres József esete, aki itthon egyfajta szentként tisztelt személy, de ha részletesebben megnézzük az ő történetét, azért árnyaltabb a kép. A Béres által kifejlesztett készítmény (ami egyébként nem vitamin, hanem nyomelem-készítmény) jó lehet egy általános kiegészítőnek, de messze nem csodaszer, s még ha „hungarikum” is, abba ne is menjünk bele, hogy anno rákgyógyszerként csinált karriert.

ÖSSZEGEZZÜNK

Mint említettem, nem kell egy 4. osztályos gyereknek kőkemény élettani anyagot betanulni, de ha már egyszer tanulhat a témáról, akkor ne semmitmondó üres mondatokat olvassanak. Nem hiszem el, hogy nem lehet leírni, pl. hogy a „K-vitaminnak a véralvadásban van szerepe”. Alapvetően elég jól megterhelik a gyerkőcöket mindenféle haszontalan információval, de ha már egyszer rávetjük magunkat az egészség témára, akkor alapozzuk meg a későbbi tanulmányokat korrekt információkkal és azzal a képességgel, hogy hiteles forrásokból tudjanak tanulni a későbbiekben, ha mélyebb megismerésre vágynak. Különösen hangsúlyos ez akkor, ha maga a tankönyv is épít az önálló forrásfeldolgozásra! Pont ezen a részen vérzik el az oktatás, aztán meg csodálkozunk, ha elszabadul az idiotizmus mindenféle egészségügyi témában.

Tele van a net mindenféle színes-szagos infografikával a vitaminokról és ásványi anyagokról. Lehetne ezeket akár tanításra is használni.

Ha tetszett az írás, oszd meg másokkal is. Véleményedet, hozzászólásodat a Facebook oldalunkon várjuk! A honlapon található anyagok, információk egyike sem irányul betegség vagy betegségek diagnosztizálására, és nem helyettesítik az egészségügyi szakemberrel történő konzultációt.

FORRÁSOK

  • Dr. Mester Miklósné: A mi világunk. Környezetismeret-tankönyv a 4. évfolyam számára. Esterházy Károly Egyetem oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 2016
  • 100 éve született a Béres Csepp atyja, aki ugyan a rák ellenszerét nem fedezte fel, de alaposan felkavarta a szocializmus állóvizét. Mravik Patrik Tamás. Qubit. 2020.02.07. LINK
  • Klaus Oberbeil: Vitaminnal frissen, fürgén, egészségesen – Az új csodafegyverek. M-érték Kiadó, 2006.
  • Hungarikumok gyűjteménye – Magyar értéktár. LINK